Copywriting to termin coraz częściej pojawiający się w świadomości ogółu. Dzieje się tak, ponieważ w najróżniejszych branżach na rynku potrzeba coraz więcej profesjonalnych tekstów, ale również ze względu na skutki pandemii koronawirusa, które sprawiły, że wiele osób zaczęło szukać możliwości dorobienia bez wychodzenia z domu. Wbrew pokusie, aby angielską nazwę przetłumaczyć dosłownie, nie jest to ani kopiowanie ani stricte pisanie.

Czym właściwie zajmują się copywriterzy i co warto wiedzieć na temat tej pracy? Poniżej znajdują się najważniejsze informacje na ten temat.

Copywriter – kto to jest i czym się zajmuje?

Copywriter to osoba, która na zamówienie pisze teksty reklamowe, slogany, artykuły blogowe, opisy do najróżniejszych sklepów internetowych i katalogów czy też newslettery i posty publikowane w mediach społecznościowych. Zakres obowiązków copywritera jest bardzo szeroki, ponieważ w dzisiejszych czasach właściciele najróżniejszych marek, sklepów czy najróżniejszych firm usługowych i informacyjnych opierają się na Internecie, a tam wciąż króluje tekst. W związku z tym na rynku nieustannie jest popyt na teksty najróżniejszego rodzaju, które czasem mają przyciągać czytelników, innym razem pomóc ludziom znaleźć konkretne informacje na wskazany temat, a czasem pisane są tylko po to, aby pomóc w pozycjonowaniu stron internetowych.

Jak zostać copywriterem?

Copywriter powinien mieć lekkie pióro i bez problemów posługiwać się językiem, w którym pisze. Chodzi tutaj nie tylko o wyczucie językowych niuansów, ale również o nienaganną ortografię, interpunkcję i styl pisania odpowiadający konkretnemu rodzajowi artykułu.

W wielu przypadkach napisanie artykułu nie wymaga erudycji w danym zakresie czy profesjonalnej wiedzy. Z pomocą z dzisiejszych czasach przychodzi Internet oraz umiejętność dokonania gruntownego researchu. Warto jednak celować z zlecenia, które odpowiadają nam pod względem merytorycznym, ponieważ wtedy sprawdzanie wszelkich informacji zajmuje mniej czasu. Jeśli copywriter specjalizuje się w jakiejś dziedzinie, to teksty na dany temat będzie pisał nie tylko szybciej, ale również będzie to praca znacznie przyjemniejsza. Z kolei eksplorowanie nowej tematyki sprawia, że autor artykułów sukcesywnie poszerza swoją wiedzę i zdobywa nowe doświadczenie.

Warto zacząć swoją przygodę od serwisów pozwalających na pisanie tekstów dla klientów za ich pośrednictwem. Do najpopularniejszych w Polsce należą Good Content oraz Giełda Tekstów. Na pierwszym z nich po rejestracji i szybkiej weryfikacji copywriter może wybierać zlecenia z listy i pisać jednocześnie tylko jeden, po skończeniu którego możliwe jest rozpoczęcie następnego zlecenia. Z kolei Giełda Tekstów oferuje nie tylko możliwość pisania na zamówienie, ale również umieszczania na wirtualnej giełdzie najróżniejszych artykułów własnego autorstwa. Odpowiednie oznaczenia i kategoryzacja sprawiają, że klienci mogą kupować w serwisie zamieszczone teksty o najróżniejszych standardach.

Copywriter – praca w agencji czy jako freelancer?

Osoby mające doświadczenie w pisaniu i chcące zarabiać na swoich umiejętnościach stają w obliczu sporego dylematu: czy lepiej jest pracować dla agencji czy też jako freelancer? Trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź w tym wypadku, ponieważ wszystko zależy od indywidualnych oczekiwań. Współpraca z agencją wiąże się z tym, że nie trzeba nieustannie zabiegać o zlecenia i klientów, ponieważ reklamą usług zajmuje się pośrednik. Ten jednak również musi na tym zarobić, przez co sam copywriter zarabia mniej. Z kolei praca w charakterze freelancera wymaga sieci kontaktów i klientów zainteresowanych naszymi usługami. Jeśli jednak nimi dysponujemy i powiększamy grono klientów sukcesywnie, plusem są wyższe stawki. Wśród copywriterów pracujących jako freelancerzy bardzo często korzysta się z wygodnego sposobu rozliczania freelancerów, czyli serwisu Useme.

Ile zarabia copywriter?

Szacuje się, że copywriter zatrudniony na umowę o pracę zarabia średnio nieco ponad 3100 złotych netto. O wiele więcej trudności nastręcza oszacowanie, ile zarabia freelancer w tej samej branży. Wiele zależy tutaj od czasu pracy w ciągu dnia, który autor sam sobie ustala, indywidualnych stawek oraz samodyscypliny. Nie mając nad sobą szefa i pracując często w domowych warunkach trudno jest wymagać od siebie tyle, ile wymagałby surowy szef. Jeśli jednak copywriter wypracował sobie własny tryb pracy i potrafi ją dobrze zorganizować, a jego praca cieszy się zainteresowaniem klientów, to freelancer może zarobić nawet o kilka tysięcy złotych więcej.

Skąd pozyskiwać zlecenia jako copywriter freelancer?

Osoby rozpoczynające swoją przygodę z zarabianiem na pisaniu mogą korzystać z najróżniejszych serwisów oferujących im umowę o dzieło na podstawie napisanych tekstów. Warto również szukać ogłoszeń w sprawie zleceń do napisania na stronach takich, jak Oferteo, które specjalizują się w pośredniczeniu między freelancerami a klientami. Z czasem zdolny i sumienny autor tekstów będzie miał coraz więcej zleceń od firm zadowolonych z jego usług, które może przyjmować bez korzystania z pośredników. W rezultacie stawki będą wyższe, bo pozbawione prowizji dla serwisów.

zlecenia na giełdzie tekstów

Aktywne zlecenia dla copywriterów na Giełdzie Tekstów

Po zakończeniu zlecenia z powodzeniem można rozliczać się dzięki serwisowi Useme czy innymi metodami. Warto również szukać pracy na grupach w mediach społecznościowych. Te poświęcone copywritingowi zrzeszają nie tylko autorów artykułów, ale również pracowników firm, które nagminnie potrzebują profesjonalnych tekstów. Grupy na Facebooku dają świetną okazję, aby znaleźć odpowiadające copywriterom zlecenia, a także zareklamować swoje umiejętności czy portfolio.

Ciekawe pomysły na zarabianie na pisaniu

Kreatywne osoby, którym pisanie nie nastręcza trudności, z powodzeniem mogą wykorzystać swoją pasję, aby zarabiać. Istnieje wiele sposobów, aby zarabiać na pisaniu. Które z nich są najpopularniejsze?

  • Sprzedaż własnych tekstów w seriwsach z unikalnymi artykułami typu Good Content czy Giełda Tekstów.
  • Przygotowywanie unikalnych opisów dla sklepów internetowych (produkty, kategorie).
  • Pisanie opinii w Internecie to praca, która nie wymaga dużych umiejętności, a jedynie powierzchownej znajomości tematu. Zlecenia na naturalnie brzmiące opinie internautów dotyczące książek, zabawek, usług czy najróżniejszych produktów są tym łatwiejsze do napisania, że drobne potknięcia czy nawet literówki sprawiają, że wyglądają na bardziej autentyczne.
  • Pisanie precli nie należy do trudnych zadań, jeśli autor sugeruje się wytycznymi klienta dotyczącymi rozmieszczenia słów kluczowych. Precle to nieskomplikowane teksty, których celem jest pozycjonowanie stron. Zazwyczaj składają się z truizmów o pozytywnym wydźwięku. W tym wypadku warto jednak pamiętać o poprawnej polszczyźnie, ponieważ algorytmy wyszukiwarek są dziś bardzo zaawansowane, a błędy powodują, że pozycja witryny jest niższa.
  • Pisanie własnego bloga daje wolność w każdym aspekcie i możliwość dzielenia się z czytelnikami własną wiedzą czy doświadczeniami. Warto jednak pamiętać o tym, że to hobby przeradza się w źródło zarobków dopiero po czasie i to tylko wtedy, kiedy zamieszczane na blogu treści przyciągną dużo zainteresowanych, a tym samym reklamodawców.


Leave a Reply

Your email address will not be published.