Drukarnia internetowa – czy żeby ruszyć z tego rodzaju projektem, trzeba posiadać zaplecze maszyn drukarskich? Otóż – nie koniecznie! W dzisiejszych czasach wystarczą na do tego celu odpowiednie umiejętności, sprzęt komputerowy, oprogramowanie i dostęp do internetu. To w zupełności wystarczy, by uruchomić druk ulotek, druk wizytówek czy wszelkich innych materiałów reklamowych. A czy można na tym zarobić? O tym dowiecie się w dalszej części artykułu.

Praca grafika komputerowego wydaje się ciekawym zajęciem. Mając takie umiejętności, można wykonywać szereg ciekawych rzeczy. Projekty graficzne stron internetowych, projekty grafik internetowych, projekty szyldów i banerów reklamowych, czy różnego rodzaju projekty graficzne ulotek, wizytówek czy folderów reklamowych. Co będzie nam potrzebne do tego, by uruchomić własną internetową drukarnię?

Własna Drukarnia Online – jak zacząć, co będzie potrzebne?

Jak już wspomniałem na wstępie, aby rozpocząć drukowanie materiałów reklamowych takich jak wizytówki, ulotki czy foldery, nie koniecznie musimy od razu posiadać pełne zaplecze w postaci maszyn drukarskich. Na dobry początek w zupełności wystarczy, jeśli zaopatrzymy się w miarę porządny sprzęt komputerowy i to nie koniecznie z górnej półki.

Do wykonywania projektów graficznych w zupełności sprawdzi się sprzęt za nie więcej jak 3000-4000 zł. Niezbędne będzie oczywiście odpowiednie oprogramowanie. Jakie? To już oczywiście uzależnione jest od tego, w jakich programach lubimy pracować. Jedni preferują Adobe Photoshop, jedni Corel Draw a jeszcze inni Adobe Illustrator. To oczywiście płatne programy, które wiążą się z jednorazową opłatą lub opłatą miesięczną opłacaną w abonamencie. Istnieją również w pełni darmowe odpowiedniki takie jak np. Gimp, za pomocą którego również wykonamy projekt wizytówki, projekt ulotki czy folderu reklamowego.

Mamy projekt graficzny wizytówki lub ulotki – co dalej?

Jeżeli przygotujemy projekt graficzny wizytówki czy ulotki, możemy go pokazać klientowi na ekranie monitora. Co, jednak jeśli naszemu klientowi spodoba się wykonany projekt i zdecyduje się na druk 1000 sztuk wizytówek czy 2000 sztuk ulotek? Przecież nie mamy niezbędnego do tego celu sprzętu, a przecież nie wydrukujemy mu tego na drukarce? Co oczywiście ani tak nie byłoby dla nas opłacalne w przypadku tak dużych nakładów.

Na szczęście w dzisiejszych czasach profesjonalny druk to nie problem, ponieważ istnieje szereg drukarni, które współpracują z tzw. freelancerami, czyli osobami, które działają na własną rękę, wykonując konkretne zlecenia na zamówienie np. projekty graficzne. Jak to działa?

Jak znaleźć drukarnię, która wykona druk wizytówki lub druk ulotki?

Szukając drukarni online, z którą moglibyśmy nawiązać stałą współpracę, warto wziąć pod uwagę kilka podstawowych kwestii, które powinna zapewnić nam taka drukarnia. Będą to:

  • szybka realizacja druku (w przypadku niedużych nakładów powinno to być od 48 do 72 godzin od dostarczenia gotowego projektu)
  • atrakcyjna i konkurencyjna cena na tle innych drukarni (w końcu my też musimy na czymś zarobić, a nie przedstawimy klientowi ceny, która będzie zawyżona w porównaniu do innych drukarni)
  • kompleksowa oferta druku, a więc możliwość wydrukowania niemal dowolnego produktu – wizytówki, pocztówki, ulotki, foldery, gazetki czy teczki reklamowego
  • bezpłatna dostawa (co raz więcej drukarni zapewnia taką opcję)

To podstawowe kwestie, które powinna spełniać drukarnia, z którą mamy zamiar zacząć współpracować. Na samym początku musimy być przygotowani na to, że zamówienie będziemy musieli opłacić z góry. Jeśli jednak będziemy dostarczać na bieżąco projekty do drukarni, zawsze możemy zapytać o możliwość wystawienia faktury o wydłużonym terminie płatności, a więc 7, 14 czy nawet 28 dni (co jest pomocne w przypadku dużych zamówień i projektów).

Drukarnia internetowa – zlecenie druku

Jak wygląda samo zlecenie druku do internetowej drukarni, gdy posiadamy już projekt i chcemy wykonać druk wizytówki czy druk ulotki?

W pierwszej kolejności powinniśmy się upewnić czy z samym projektem jest wszystko ok. Najlepiej byłoby, gdyby projekt ulotki, wizytówki czy folderu zaakceptował nam klient. Wtedy będziemy mieli większą pewność, że nie popełniliśmy gdzieś błędu. A jeśli nawet taki by wystąpił i zauważylibyśmy go dopiero po wydruku, to mamy tzw. „podkładkę” że klient zaakceptował nam projekt w takiej postaci, w jakiej go zaprezentowaliśmy. Pamiętajmy, że również klient jest odpowiedzialny za to, czy w np. w tekście wizytówki nie wystąpiła jakaś literówka, bądź też w folderze zostało umieszczone nieprawidłowe zdjęcie. Dlatego przed wysłaniem projektu, zawsze poprośmy o zatwierdzenie projektu przez klienta np. drogą mailową.

Załóżmy jednak, że projekt graficzny mamy już w pełni dograny i chcemy zlecić wykonanie druku. Co robimy dalej?

Proces wysłania projektu do drukarni internetowej

Większość drukarni internetowych posiada gotowe panele klienta, dzięki którym możemy zalogować się do panelu. Po zalogowaniu mamy dostęp do naszych zamówień, bieżące informacje na temat konkretnych cen produktów czy inne niezbędne informacje. Niekiedy drukarnie udostępniają również szablony ulotek czy szablony wizytówek (w formacie PSD, CDR czy JPG) z dopasowanym rozmiarem. To znacznie ułatwia przygotowanie projektu, ponieważ są tam umieszczone np. specjalnie linie cięcia, dzięki którym mamy jasną informację na temat np. tego, gdzie możemy osadzić tekst na ulotce czy wizytówce, a gdzie nie wolno tego robić (ponieważ może ulec obcięciu).

Drukarnie internetowe działają bardzo podobnie jak sklepy internetowe, a więc możemy samodzielnie dodać sobie konkretny produkt do koszyka. Przykładowo mogą to być wizytówki 500 sztuk czy ulotki 1000 sztuk. Po przejściu do szczegółów zamówienia konieczne będzie dostarczenie gotowego projektu za pomocą specjalnego formularza. Kiedyś takie projekty dostarczało się najczęściej za pośrednictwem poczty e-mail, czy klientów FTP. Teraz wysłanie projektu graficznego wizytówki, ulotki czy folderu jest możliwe z wykorzystaniem strony internetowej.

Płatność za zamówienie

Ostatnim etapem potwierdzenia druku wizytówki czy druku ulotek jest oczywiście płatność za zlecone zamówienie. Płatność możemy zrealizować w podobny sposób jak płatność w sklepie internetowym, a więc możemy zapłacić przelewem czy kartą kredytową (dobry sposób na to, żeby wykorzystać okres bez odsetkowy, jeśli oczywiście posiadamy taką kartę). Niektóre drukarnie umożliwiają również płatność przy odbiorze.

Jeśli nawiążemy stałą współpracę, zawsze istnieje szansa na to, że uda nam się wynegocjować wydłużony termin płatności, o którym wspomnieliśmy już wcześniej. Dzięki temu za druk materiałów reklamowych nie będziemy musieli płacić od razu i od ręki. Wówczas drukarnia, do której skierowaliśmy zlecenie, przy realizacji naszego zamówienia wystawi nam fakturę przelewową. Będziemy mieli wówczas określony czas na zrealizowanie płatności – najczęściej mamy na to 14 dni. Jeśli uda już na się wynegocjować taką opcję warto dopilnować tego, by terminowo dokonywać płatności. Pamiętajmy o tym, że w przypadku rażących opóźnień w płatnościach, drukarnia może nam cofnąć przywilej wydłużonego terminu spłaty.

Jaki koszt powinniśmy doliczyć do druku wizytówek czy ulotek?

Przygotowując projekt wizytówki, ulotki czy folderu oczywiście do gotowego produktu musimy oczywiście doliczyć nasz koszt wykonania projektu. W przypadku mniejszych rzeczy jak wizytówki może to być od 30 do 100 zł, w przypadku ulotek czy folderów, w zależności od czasu ile poświeciliśmy na projekt, może to być od 100 zł wzwyż. Tu akurat nie ma górnej granicy, ponieważ jak wiadomo np. folder produktów może zawierać kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt stron, więc wykonanie takiego projektu może okazać się dosyć czasochłonne i zająć nam od kilku do niekiedy nawet kilkunastu dni.

Zarabianie na drukowaniu i projektach graficznych – da się?

Czy więc da się zarabiać na drukowaniu ulotek, druku wizytówek czy innych materiałów reklamowych, nie posiadając własnego sprzętu? Oczywiście, że się da – obecne czasy dostarczają i stwarzają nam szereg ciekawych możliwości, które po prostu należy odpowiednio wykorzystać. A mając odpowiednie umiejętności w zakresie projektowania graficznego, będziemy w stanie dostarczyć klientowi niemal każdy gotowy produkt. Od wizytówki, przez foldery, ulotki, widokówki i pocztówki po kalendarze i teczki reklamowe. Jeśli macie dodatkowe pytania – pytajcie w komentarzach, a w miarę możliwości postaram się na nie odpowiedzieć.


Leave a Reply

Your email address will not be published.