Jakie linki warto pozyskiwać w 2021 roku? Czy linkowanie z katalogów, czy stron Presell Pages nadal może przynieść jakieś wymierne efekty? Te i inne ciekawe kwestie, poruszam w rozmowie z Jakubem Brożyna, właścicielem SeoSklep24. Jest to bez wątpienia jeden z najstarszych i jeden z najbardziej popularnych w internecie sklepów, w którym możemy zakupić linki, które będą kierować do naszej witryny.

Seo Sklep 24Jakub Brożyna – SEOSKLEP24

Kilka lat temu Google rozpoczęło prawdziwą rewolucję. Stawiając na jakość (dotyczy to zarówno treści na stronach i jakości linków, które są obecnie skrupulatnie sprawdzane). Trend ten jest kontynuowany i siłą rzeczy już kilka lat temu zmusił wielu pozycjonerów, agencji SEO czy prywatnych właścicieli stron, którzy samodzielnie pozycjonują w Google do tego, aby bardzo uważać na linki, które zdobywają. Jaki będzie rok 2021 pod tym kątem? Moim zdaniem nie powinniśmy spodziewać się rewolucji. Linki nadal są ważne, tak jak ich jakość. Nadal świetnie będą działać linki w ramach publikacji sponsorowanych, tematycznych czy solidne zaplecza tudzież osławione katalogi. A jeżeli już jesteśmy przy nich (katalogi, precle, SWL), to warto zwrócić uwagę, że wiele osób trochę błędnie wrzuca wszystkie strony zapleczowe czy systemy SWL do jednego worka. Przypisując im złą sławę spamowych stron.

Obecnie dobre precle, katalogi czy strony profilowe działają świetnie. Trzeba mieć tylko właściwą bazę linkową (najlepiej prywatną) i linkować z umiarem, otaczając link dobrą unikalną treścią. Odpowiadając zatem na pytanie – tak, linkowanie z katalogów czy prywatnych zapleczy nadal jest opłacalne. Pod warunkiem, że spełni się określone kryteria i odpowiednio dobierze strategię linkowania do prowadzonej kampanii SEO.

Linkowanie strony we własnym zakresie

W obecnych czasach nieodpowiednie linkowanie może niekiedy bardziej zaszkodzić naszej stronie, niż pomóc w uzyskaniu wysokich pozycji w wyszukiwarce. Czy klient, który nie posiada zbyt dużej wiedzy na temat linkowania, a który chce pomóc swojej stronie zaistnieć w wyszukiwarce, może zwrócić się do Was o pomoc w odpowiednim dobraniu linkowania?

Z oferty SEOsklep24 korzysta wielu pozycjonerów i agencji SEO, którzy świadomie wybierają konkretne usługi czy pakiety linkowe. Ale oprócz nich, sporą częścią naszych Klientów są prywatni właściciele stron, którzy samodzielnie prowadzą swoje kampanie SEO. Właśnie takie założenie przyświecało nam podczas tworzenia SEOsklepu. Który oferuje konkretne usługi SEO rozliczane tylko za wykonaną pracę, bez umów czy abonamentów – dla każdego.

Nie ważne, czy obsługujemy pozycjonera czy też prywatnego odbiorcę. Każdy może liczyć na pomoc w doborze pakietu linkowego czy konkretnej usługi dopasowanej do pozycjonowania strony. Wystarczy przed złożeniem zamówienia napisać do nas z prośbą o pomoc. A następnie wysłać niezbędne informacje do oceny sytuacji (adres stron, frazy, dodatkowe informacje o budżecie lub celu linkowania). Przygotujemy wtedy indywidualną ofertę, zaproponujemy konkretne rozwiązania czy usługi optymalizacyjne/copywriterskie. A jeżeli projekt będzie wymagał głębszej analizy, zaproponujemy przygotowanie specjalistycznego audytu SEO.

Linki to broń obosieczna – dobrze dobrane do strony, zdobyte w określonym czasie i na właściwe frazy potrafią bardzo szybko wywindować witrynę w wynikach wyszukiwania Google. Jeżeli jednak zdobędziemy zbyt dużo linków (lub zbyt mało pod konkretne frazy) bądź linki będą po prostu kiepskiej jakości, nie można spodziewać się wzrostów pozycji. A co najwyżej braku zmian lub w najgorszym wypadku – spadku, filtra lub nawet całkowitego bana witryny. Wstępna analiza z doborem usług jest darmowa. Także jeżeli ktokolwiek chce zamówić usługę linkbuildingową, ale nie jest do końca pewien, czy wybrany pakiet będzie odpowiedni dla jego strony i kampanii SEO – warto przed zamówieniem odezwać się do nas.

Audyt strony internetowej

Muszę przyznać, że Wasza oferta SEO jest dosyć kompleksowa, ponieważ poza szeroka bazą linków pochodzących z różnych źródeł, umożliwiacie również wykonanie audytu strony www. Co on obejmuje i dlaczego ten proces jest tak istotny dla strony internetowej, którą zamierzamy pozycjonować i ile to kosztuje?

Audyt SEO to kompleksowa analiza strony pod kątem czynników on-site (elementy znajdujące się bezpośrednio na stronie, jak teksty, kod HTML/CSS, linkowanie wewnętrzne i wiele innych). Jak również off-site (czynniki zewnętrzne, które mają wpływ na pozycje strony, na przykład zdobyte linki czy sygnały social media). W obszernym dokumencie (zwykle audyt zajmuje od 40-100 stron A4) sprawdzamy punkt po punkcie poprawność budowy witryny. Ponadto profil linkowy, dobór fraz kluczowych i wiele innych elementów, które mają wpływ na pozycje witryny w Google. Gdy znajdziemy błąd, opisujemy go wraz z zaleceniami do wdrożenia – dzięki temu właściciel strony wie, co poprawić. Oczywiście każdy, kto zamówi u nas audyt, może liczyć również na pomoc w zakresie wdrożenia zmian optymalizacyjnych. W SEOsklep24.pl pracują nie tylko eksperci od linkbuildingu, ale również programiści, webmasterzy czy copywriterzy. Dzięki temu możemy kompleksowo zająć się poprawą i optymalizacją niemal każdej witryny.

Audyt SEO jest powiązany z optymalizacją, która jest obecnie kluczowa w każdej kampanii SEO. Dobrze przygotowana (zoptymalizowana) strona pozwala nie tylko obniżyć koszty prowadzenia kampanii SEO (witryna szybciej zdobywa pozycje, dzięki czemu nie musimy zdobywać tak wielu linków, co już jest sporą oszczędnością). Ale również przyspieszyć efekty czy w niektórych przypadkach wręcz w ogóle zaistnieć w rankingu TOP 10 (mowa o bardzo konkurencyjnych frazach). Dlatego nie ważne, czy to mała wizytówka jednoosobowej firmy, duży sklep online czy platforma blogowa. Każda strona, przed rozpoczęciem kampanii SEO, powinna zostać sprawdzona i zoptymalizowana. Audyt przeprowadza się zarówno dla nowych stron, jak i tych z historią. Warunek jest jeden – nie audytujemy stron, które są w trakcie budowy lub przebudowy. Sprawdzamy stan witryny dopiero wtedy, gdy jest już oddana do użytku.

Odnośnie ceny audytu – niestety nie da się określić ogólnych kosztów audytu SEO, gdyż każda strona jest inna. Wpływ na cenę audytu ma rodzaj strony, profil linkowy, ilość podstron i wiele innych czynników. Każdy audyt wyceniamy indywidualnie. Mogę jedynie podać, że ceny dla prostych stron rozpoczynają się od kilkuset złotych. Audyty wyceniamy indywidualnie i darmowo, przygotowując niezobowiązującą ofertę, także zapraszamy do kontaktu.

Zaplecza SEO

W ofercie SeoSklep24 znajdziemy również ofertę zakładania zapleczy SEO – w przypadku jakich stron warto je stosować?

Każda kampania SEO powinna mieć swoje zaplecze, natomiast ilość takich stron zależy od budżetu, konkurencyjności fraz czy zakresu działań. Dla przykładu – niewielki sklep internetowy powinien mieć 2-3 dobrze prowadzone strony zaleczone, rozwijane i będące swojego rodzaju tematycznym blogiem/wsparciem dla linkowania i treści contentowych produktów, które oferowane są za pośrednictwem sklepu. Większe firmy czy duże sklepy internetowe powinny pomyśleć o założeniu kilkunastu do kilkudziesięciu takich zapleczówek.

Należy jednak pamiętać, że dziś strony zapleczowe to nie te same strony zapleczowe, co kilka lat temu. Obecnie strona zapleczowa to pełnoprawny blog, z wartościowymi treściami, dobrą bazą linkową, miejscami na reklamę czy inne kooperacje z firmami (to też okazja, aby zredukować koszty utrzymania i rozwoju takiego zaplecza). Lepiej postawić na jakość nie ilość – wtedy każda strona główna zyska na tym, że jest linkowana z własnego zaplecza. Bez znaczenia, czy to niewielka strona firmy lokalnej bądź ogromny sklep online lub wizytówka międzynarodowej marki.

Co w przypadku, jeśli chcemy skorzystać z takiej usługi, ale nie posiadamy na temat odpowiedniej wiedzy? Wiadomo, że jedną z podstawowych zasad tworzenia stron zaplecionych jest rozlokowanie ich na kilku, czy w przypadku większej ich ilości nawet kilkudziesięciu różnych serwerach, a nie tylko na jednym.

Rozmieszczenie stron zapleczowych na różnych serwerach, z różnymi klasami IP to tylko jeden warunek. Trzeba zadbać również o różnorodność systemową CMS, szat graficznych czy poradnikowe treści, aby poszczególne strony nie kanibalizowały się w Google (czyli nie walczyły o pozycje dla tych samych fraz). Tym samym były nie do sklasyfikowania przez roboty jako strony, które zostały stworzone tylko pod linki dla konkretnej kampanii SEO. W przypadku, gdy nie mamy wiedzy na temat budowy stron lub po prostu chcemy korzystać ze sprawdzonych miejsc – lepiej zamówić usługę budowy zaplecza, chociażby w SEOsklep24.pl, gdzie od lat pomagamy pozycjonerom i prywatnym właścicielom stron w budowaniu wartościowych blogów. Sami również zarządzamy setkami prywatnych zapleczy, na których gościnnie publikujemy treści z linkami do stron naszych Klientów.

Oczywiście wszystkiego można się nauczyć, czy to naprawy auta, szydełkowania czy budowy stron i zaplecz pozycjonerskich. Niemniej pamiętajmy, że w grę wchodzi linkowanie, które już ma duży wpływ na stronę główną/promowaną. W przypadku linków ze słabej domeny lub zaplecza, które nie jest dobrze przygotowane, taki link zamiast pomóc – obniży pozycje, a to potęguje ryzyko strat. Dlatego przed uruchomieniem własnego zaplecza zbudowanego we własnym zakresie zalecamy albo solidny trening z webmasteringu i SEO oraz rozpoczęcie kilku projektów testowych (na przykład wypozycjonowanie innej strony, najlepiej niekomercyjnej/bloga) lub zlecenie stworzenia zaplecza SEO z całą siatką linkową specjalistom.

Automatyczne metody linkowania

XRumer, Scrapebox, Senuke TNG to popularne zautomatyzowane narzędzia służące do linkowania stron zapleczowych. Opinie na ich temat są jednak bardzo różne. Część osób ze środowiska SEO uważa je za spamerskie i nienadające się do pozycjonowania wartościowych stron. Z drugiej jednak strony, w niektórych branżach (szczególnie o charakterze afiliacyjnym) nadal potrafią się one dobrze sprawdzić i przynieść odpowiednie rezultaty.

To trochę krzywdząca opinia, która zwykle głoszona jest przez osoby, które albo nigdy nie korzystały z tego typu programów. Albo nieumiejętnie, przez jeden projekt z niezbyt dobrą listą linkową lub złe dobranie częstotliwości publikacji, doprowadziły swoją stronę do bana/filtra. Sytuacja z takimi programami jest podobna, jak z wcześniej wspomnianymi katalogami, preclami czy SWL’ami. Te systemy nadal świetnie działają i potrafią bardzo pomóc w codziennej pracy pozycjonera (na przykład szybka analiza indeksacji stron, szukanie podstron z błędami czy wygenerowanie indeksu linkowego całej witryny). Jednak trzeba wiedzieć, jak z nich korzystać. Oczywiście przeminęły czasy, gdy za pomocą Xrumera i zakupionej ogólnej listy katalogów dało się uzyskać najwyższe pozycje w Google na dowolną frazę. Co nie oznacza, że nie da się wykorzystać tych narzędzi i ich potencjału do poprawy efektywności pracy podczas prowadzenia kampanii SEO.

Linki tematyczne i branżowe

Bardzo dobrą taktyką linkowania jest linkowanie tematyczne, a więc pozyskiwanie linków ze stron, które tematycznie są powiązane z branżą naszej witryny. Jak w tym wypadku szukać dobrych linków? Czy można takie linki pozyskiwać taniej niż poprzez zakup drogich artykułów sponsorowanych?

Linkowanie tematyczne to doskonały sposób, aby nie tylko zdobyć linki prowadzące do promowanej strony, ale również dotrzeć z reklamą do potencjalnych Klientów. Pieczemy dwie pieczenie na jednym ogniu, czyli dbamy o aspekt SEO i reklamę wśród internautów, którzy mogą zainteresować się ofertą. Niestety duże korzyści związane są przede wszystkim z dużo większym nakładem pracy w ich zdobycie lub wyższymi kosztami.

Linki tematyczne, w zależności od rodzaju, możemy podzielić na linki zdobyte darmowo i linki płatne z artykułów sponsorowanych/bannerów reklamowych. W obu przypadkach w poszukiwaniu stron tematycznych pomaga wyszukiwarka Google (wystarczy wpisać interesujące nas hasło i wyodrębnić strony, na których chcemy publikować wpis), gotowe oferty platform content marketingowych lub oferty sklepów SEO, które współpracują z właścicielami konkretnych stron. Darmowy sposób to nic innego, jak publikacja linku w komentarzu pod artykułem lub na profilu użytkownika (o ile portal pozwala na założenie konta), to jednak czasochłonne i nie zawsze przynoszące korzyści (wiele linków jest moderowanych lub usuwanych). Platformy content marketingowe i sklepy SEO pozwalają dużo szybciej znaleźć właścicieli tematycznych blogów, to jednak związane jest z kosztami. Na szczęście linki publikowane w ramach kampanii content marketingowej są o wiele korzystniejsze zarówno z perspektywy SEO i dotarcia z ofertą do internautów.

Artykuły sponsorowane

Ponadto linki sponsorowane wcale nie muszą kojarzyć się z ogromnymi inwestycjami. Wystarczy odrobinę dłużej poszukać, aby znaleźć fajne promocje czy oferty na publikacje linków na blogach lub niszowych stronach, co obniży sam koszt publikacji, dając wymierne korzyści. W SEOsklep mamy osobną platformę, dzięki której każdy na przejrzystych warunkach może znaleźć portal, na którym chce opublikować wpis w ramach kampanii content marketingowej (oferujemy również usługę napisania treści pod daną publikację) – zarówno tematyczny, jak i ogólnotematyczny.

Czy w przypadku SeoSklep24 często trafiają się klienci roszczeniowi? Mam tu na myśli takie osoby, które np. wykupiły pakiet linków za 500 czy 600 zł i już po kilka tygodniach zgłaszają się z pretensjami, że wykupione działania nie przyniosły założonego efektu?

Pozycjonowanie to długotrwały proces i staramy się o tym informować Klientów niemal na każdym etapie zamówienia. W opisach konkretnych pakietów czy pojedynczych usług zawsze informujemy, że pozycje strony zależą nie tylko od linków, które oferujemy. Wpływ na nie mają również aspekty optymalizacji stron, ogólny profil linkowy, konkurencyjność fraz, budżet i wiele więcej. Na szczęście rzadko zdarzają się Klienci, którzy po kilku dniach lub tygodniach od oddania raportu informują nas, że są niezadowoleni z efektów (a raczej z ich braku). Wówczas staramy się wyjaśnić, że na efekty trzeba po prostu zaczekać. Ponadto każdy, kto skorzysta z naszych pakietów linkowych, może liczyć na pomoc i doradztwo, jeżeli dany projekt nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Wówczas analizujemy stronę, sprawdzamy poziom optymalizacji i inne czynniki, aby znaleźć ewentualną przyczynę.

Jednak takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko, znacznie częściej spotykamy się z pozytywnym feedbackiem i kolejnymi zamówieniami od Klientów. Którzy ośmieleni efektami rozszerzają kampanie SEO, dodając nowe frazy i zamawiając pod nie kolejne pakiety linkowe lub usługi SEO.

Rozmawiał: Karol Jaszewski


Leave a Reply

Your email address will not be published.