Choć przeciętny użytkownik rzadko się nad tym zastanawia, komunikacja między serwerem a jego komputerem może ulec zakłóceniu. Gdy tak się dzieje, pojawia się jeden z kodów odpowiedzi HTTP, dzięki któremu możemy łatwiej zrozumieć przyczynę problemu. Tak zwany błąd 404 to jeden z częściej spotykanych kodów statusowych na stronach www.

Jaka jest jego geneza i co należy zrobić, gdy wyświetla się na naszej stronie?

404 Page not found – dlaczego się pojawia?

Kody odpowiedzi HTTP (kody statusowe) podzielone są zwyczajowo na 5 klas. Każdy z kodów składa się z trzech cyfr, przy czym pierwsza z nich informuje nas o klasie, do której należy kod, natomiast następne służą doprecyzowaniu problemu. Na pierwszy rzut oka nie wygląda to jasno, ale w rzeczywistości bardzo upraszcza rozwiązywanie problemów ze stronami, zarówno technikom IT, jak i właścicielom i administratorom.

Tu przyjrzymy się bliżej tylko jednej z 5 klas błędów statusowych, klasie 4 – to tutaj przynależy często widywany w Sieci błąd 404. Widzimy go czasem także z adnotacją Page not found, co podpowiada nam, że błąd ten ma związek z niemożliwością uzyskania dostępu do danych. Kody z klasy 4 oznaczają błędy po stronie aplikacji klienta, czyli użytkownika, który chce wejść na daną stronę.

Innymi słowy, serwer daje użytkownikowi znać, że otrzymał i przetworzył poprawnie jego prośbę (czyli np. wpisanie adresu www albo kliknięcie), ale nie mógł zwrócić mu żądanej zawartości strony. Poniżej wyjaśniamy dokładniej, w jakich sytuacjach może to mieć miejsce.

Najczęstsze przyczyny pojawiania się błędu 404

Podstawowym powodem, dla którego widzimy błąd 404, jest brak dostępności oczekiwanej treści na stronie. Najlepszym przykładem takiej sytuacji są zakupy w sklepach e-commerce, gdzie towar często ulega szybkiej rotacji, za którą może nie nadążać osoba administrująca stroną.

Klikamy na link, pod którym ma się znajdować poszukiwany towar w promocji, ale sprzedaż już się skończyła. Serwer zwraca więc przygotowaną wcześniej stronę błędu z komunikatem 404 Page Not Found lub innymi treściami, które na tę okazję przygotował właściciel strony.

Zdarza się to też często w przypadku newsów prasowych i na wielu innych serwisach, gdzie treści szybko się dezaktualizują i są usuwane. Błąd 404 możemy widzieć także wtedy, gdy nie mamy uprawnień dostępowych dla danej strony. Czasem przy takiej okazji wyświetli się szablon z informacją o powodzie braku dostępu, kiedy indziej jednak będzie to tylko strona ze wspomnianym błędem.

Istnieje też możliwość, że problem leży po stronie hostingodawcy albo ma związek z niewłaściwą konfiguracją DNS. Warto tu wspomnieć, że błąd 404 nie zawsze występuje na stałe – czasem to chwilowa sytuacja związana z komputerem użytkownika lub administratora, która szybko zniknie.

Czy jako użytkownik odwiedzający stronę mamy wpływ na błąd 404?

Odpowiedź brzmi: jak najbardziej, choć nie we wszystkich przypadkach. Powyżej omówiliśmy krótko kilka sytuacji związanych z dostępem do danych, w których wyświetli się nam błąd 404. Ale najpopularniejsza przyczyna, dla której go widujemy, jest dużo bardziej prozaiczna – to zwyczajna literówka! Jeśli wpisujemy adres witryny ręcznie, nietrudno się pomylić, ale błąd zniknie, gdy tylko uważnie prześledzimy, co napisaliśmy.

Uwaga: jeśli literówka nie występuje po naszej stronie, ale została zawarta w adresie, na który klikamy, nie mamy wpływu na pojawiający się błąd 404.

Czasami błąd 404 pojawia się tylko tymczasowo, a zniknie, kiedy zakończą się prace nad witryną lub dodawanie nowego towaru do sklepu. Warto więc sprawdzić ponownie, czy błąd wyświetla się na danej stronie. Najlepiej, jeśli zrobimy to po wyczyszczeniu pamięci tymczasowej i cookies. Błędy 404 mogą być też spowodowane malware – jeżeli to będzie przyczyną, dobry program antywirusowy powinien nas o tym poinformować.

Jak naprawić błąd 404 jako właściciel strony?

Pojedynczy błąd 404 nie sprawia, że strona zaczyna wyglądać nieprofesjonalnie. Jednak dużo zależy też od tego, na jakiej podstronie wyświetla się błąd. Wyobraźmy sobie ten typ kodu na stronie logowania do sklepu e-commerce albo zamiast koszyka – skutki finansowe i wizerunkowe będą katastrofalne! Dlatego najlepiej usunąć taki błąd jak najszybciej. Aby to zrobić, potrzebna będzie całościowa analiza strony w jednym z narzędzi opisanych poniżej.

Gdy otrzymamy już wyniki, możemy zająć się stronami z błędem 404. Możemy ustawić na nich przekierowania 301 – to popularny sposób radzenia sobie z tym błędem. Dzięki przekierowaniu użytkownicy automatycznie trafią na inne strony, a jeśli korzystamy z WordPressa, możemy to łatwo ustawić za pomocą wtyczek.

Warto tu wspomnieć, że przekierowania tego typu nie powinny prowadzić tylko na stronę główną. Znacznie mądrzej z punktu widzenia SEO będzie przekierować odwiedzających na strony tematycznie związane z tym, czego poszukiwali.

Czy błędy 404 mają wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce?

Zgodnie z oficjalnym stanowiskiem Google, błędy 404 nie mają wpływu na indeksowanie witryny, a co za tym idzie, na jej pozycję na liście wyników. Google zachęca, by naprawiać takie błędy, jeśli pojawiają się nagminnie, ale radzi nie przejmować się pojedynczymi sytuacjami tego typu. Czy tak jest faktycznie? Pod pewnymi względami – ale to nie całość problemu.

Błąd 404 wyświetlający się zamiast strony, której poszukują użytkownicy, może ich zniechęcić i zirytować. Jeśli nie zostanie szybko naprawiony, ma szansę wywrzeć realny, negatywny wpływ na pozyskany wcześniej ruch organiczny. Co za tym idzie, jak najbardziej wpłynie na pozycję w wyszukiwarce, chociaż nie bezpośrednio. Tego typu błędy warto naprawiać od razu, zwłaszcza jeśli dotyczą stron, z których użytkownicy często korzystają.

Gdzie znaleźć strony z błędami 404?

Niewielkie witryny dosyć łatwo monitorować manualnie, toteż ich właściciele mogą od razu wychwycić wszystkie pojawiające się problemy. Ale co w przypadku ogromnych portali albo stron e-commerce? Tu z pomocą przychodzą specjalistyczne narzędzia audytowe i analityczne w rodzaju Screaming Frog czy Ahrefs Backlink Checker. Przy ich użyciu można łatwo odnaleźć ewentualne błędy 404, znaleźć ich przyczynę i ją usunąć.

Najpowszechniejszym tego typu narzędziem jest Google Search Console. Ten intuicyjny, darmowy toolkit dla właścicieli stron i ich administratorów pozwala szybko poradzić sobie z błędami 404. By odnaleźć potrzebne informacje w GSC, należy poczekać na całkowite zaindeksowanie danej witryny, a następnie sprawdzić zakładkę Indeks i dalej Stan. Zobaczymy tam listę stron z błędem 404, pomiędzy wieloma innymi informacjami. Te same dane znajdują się także w statystykach indeksowania.

strony 404 w GSC

Z listą stron 404 możemy zapoznać się w Google Search Console – Indeksowanie > Strony > Nie znaleziono (404)

Jak powinna wyglądać dobra strona 404?

Warto podkreślić, że nie każda strona 404 powinna zniknąć z naszej witryny. Jeśli zachodzi potrzeba, by oznaczyć wyraźnie miejsce po usuniętej treści, taka strona jest jak najbardziej dobrym rozwiązaniem. Co więcej, wystarczy kilka sprytnych posunięć, by zmienić ją w przestrzeń, w której użytkownik zaciekawi się stroną.

Przede wszystkim warto zamieścić tam jasne, przyjazne informacje na temat powodu, dla którego wyświetla się błąd 404. W ten sposób od razu łapiemy kontakt z internautami. Każdy widział już numer błędu 404, ale spersonalizowana informacja na jego temat to coś innego. Warto podkreślić też, że błąd zostanie niedługo usunięty. Można w tym celu wykorzystać także humorystyczną grafikę, która może nieco rozbroić zdenerwowanie użytkownika.

Ale to nie wszystko! Możemy też zachęcić odwiedzających, by dalej eksplorowali stronę, podając pod informacją o błędzie kilka ciekawych linków. W przypadku stron użytkowych może być to choćby link do FAQ, a w sklepie – karuzela z sugestiami innych podobnych towarów. Błąd 404 nie musi odstraszać klientów – może być furtką, przez którą przejdą oni do innych treści.

Przykłady dobrze wyglądających stron 404

404 Inpost

404 Lubimy Czytać

404 Samoseo

404 Allegro

404 Play

404 IKEA


Leave a Reply

Your email address will not be published.