W Internecie zarabiać można na różne sposoby – przez prowadzenie bloga albo sklepu internetowego, sprzedaż za pośrednictwem serwisów ogłoszeniowych, przyjmowanie zleceń na usługi, np. tworzenia grafiki czy szablonów stron internetowych pod WordPressa. Od wielu lat nie ustającą popularnością cieszą się programy partnerskie i sieci afiliacyjne.

Ten rodzaj zarabiania ma w sobie sporo zalet. Jaka jest ta największa zaleta zarabiania razem z sieciami afiliacyjnymi? Otóż, możemy zarabiać realne pieniądze na promowaniu konkretnych produktów czy usług i otrzymywać za to sowitą prowizję. Nie każdy jednak wie, jak zacząć zarabiać z wykorzystaniem afiliacji a przede wszystkim – jak promować produkty afiliacyjne?

Afiliacja – na czym to polega?

Na pewno oparta jest ona na wzajemnym zaufaniu, zaangażowaniu i współpracy opartej o chęć nawiązania długotrwałej relacji i czerpania z niej korzyści biznesowych. Esencją systemu afiliacji jest porozumienie między osobą zamierzającą reklamować swój produkt/usługę wśród grupy docelowej (dedykowanych klientów) a osobą, która skupia wokół siebie podobną grupę, jednak sama nie prowadzi sprzedaży w tym kierunku (influencer, bloger, bloger, również celebryta).

To reklamodawca zleca promocje, sieć afiliacyjna (opcjonalnie) pośredniczy w znalezieniu wydawcy, wydawca promuje produkt i zachęca do kliknięcia w link. Na końcu tego procesu znajduje się klient z grupy docelowej.

Wsparcie ekspertów jest szczególnie ważne przy wchodzeniu na nowe rynki, wprowadzaniu nowego produktu czy też rozszerzeniu działalności o nowy segment klientów. W takiej sytuacji niewiele wiadomo o rynku, typowych zachowaniach i upodobaniach klientów ani nawet, jakim językiem się komunikują. Choć takie rzeczy można zbadać, zaufania i zaangażowania w ich życie nie da się zbudować w krótkim czasie. To miesiące tworzenia treści, materiałów, poradników, oferowania wsparcia w rozwiązywaniu problemów i udostępniania sprawdzonej wiedzy.

O to zabiegają reklamodawcy i to właśnie oferują wydawcy. To model biznesowy typu B2B, gdzie zadaniem jednej strony jest zapewnienie produktu, zaś drugiej – promowanie go przy wykorzystaniu zasięgów i wypracowanej reputacji.

Linki afiliacyjne

Czytając blogi, oglądając filmy na YouTubie, słuchając podcastów spotkać się można ze specyficznym rodzajem reklamy. Autor artykułu, nagrania lub wideo prezentuje produkt wraz z wyczerpująca recenzją i prezentacją działania, a na koniec podpowiada zainteresowanym, gdzie można go kupić. Udostępnia link, który przekierowuje potencjalnego klienta do sklepu internetowego lub strony z ofertą. Przypomina to ulepszoną wersję pracy przedstawiciela handlowego. I na tym właśnie polega program afiliacyjny. Za każdą sprzedaż artykułu czy usługi, autor artykułu czy materiału wideo otrzymuje prowizję. Jest to określony procent od sprzedaży, który może wynosić od 1% do nawet 20-30% od ceny zakupu. W nielicznych przypadkach stosowana jest konkretna stawka za uruchomioną sprzedaż.

ranking afiliacja

Bardzo popularną metodą zarabiania na afiliacji są różnego rodzaju rankingi. Powyżej przykład jednego z nich – Ranking Mikrofalówek oraz 3 linki afiliacyjnego do konkretnego produktu, w 3 różnych sklepach. Jeśli osoba dokona zakupu za posrednictwem jednego z nich, wydawca otrzyma prowizję od sprzedaży.

Jak sprzedać towar za pomocą linku afiliacyjnego? Liczy się kreatywność, zaangażowanie w działania i budowanie relacji w przestrzeni Internetowej. To godziny spędzone na tworzeniu wartości – prawdziwej, rzetelnej, wiarygodnej – na której będzie można oprzeć promocję produktu.

Influencer, bloger, vloger, podcaster jest w stanie nie tylko zwiększyć zainteresowanie pojedynczym produktem i skłonić do zakupu. Dzięki niemu marka zyska poparcie i opinię eksperta, dowód zaufania, który napędzi dalszą sprzedaż.

Marketing afiliacyjny – na czym można zarobić?

Wśród różnych kategorii produktów w cenie są, m.in.:

  • konta bankowe,
  • pożyczki,
  • książki,
  • gadżety technologiczne,
  • kosmetyki,
  • produkty ekologiczne.

Niezależnie od trendów i sezonowej mody, to właśnie te kategorie produktów należą do najczęściej promowanych w branży afiliacyjnej. Aby mieć większą szansę utrzymania z dochodu pasywnego, należy zapoznać się z najbardziej obiecującymi programami (prowizją ok. 10%, trwałością plików cookies – służą do tego, aby zachować informację o tym, skąd klient kupujących w sklepie „przyszedł”, o sposobie rozliczania z wydawcą).

Bloger zajmujący się tematyką zdrowej żywności może współpracować z markami wegańskim, wegetariańskimi, bio, autorami książek z przepisami, czasopismami kulinarnymi, sieciami cateringowym. Istnieje wiele możliwości rozwijania takiego biznesu w kierunku programu partnerskiego. Należy jednak budować bazę odbiorców i subskrybentów, którzy będą w stanie konwertować (zakończyć z sukcesem sprzedaż) produkt.

Jak polecać linki afiliacyjne w sieci? Jak zacząć zarabiać?

Dla osób, które nie mają wyrobionej opinii ani nie posiadają stałej grupy odbiorców, najprościej jest dołączyć do jednego z programów afiliacyjnych za pośrednictwem dedykowanej platformy. Po rejestracji otrzymamy dostęp do specjalnego panelu, w którym będziemy mogli korzystać z gotowych narzędzi afiliacyjnych – kreacji reklamowych, bannerów czy linków przypisanych do konkretnego partnera.

Zarabiać można na kilka sposobów. Wykorzystując linki afiliacyjne lub banery można postawić na umieszczenie ich w mediach społecznościowych, na stronie, blogu lub w sklepie internetowym. Można polecać produkty, które mają związek z działalnością i tematyką bloga/vloga/podcastu, a mogą to być przypadkowe produkty. Najlepsze wyniki można jednak osiągnąć gdy występuje powiązanie tematyczne, a więc przykładowo na blogu o aktywności, polecamy odzywki sportowe czy sprzęt i akcesoria do ćwiczeń. Może to być opracowanie i prowadzenie całej kampanii reklamowej, albo proste wspomnienie w trakcie nagrania wideo.

Systemy rozliczeniowe pomagają ustalić, jaki procent prowizji i z jakiego tytułu będzie naliczany – na jakiej akcji klienta zależy reklamodawcy, oraz w jakim czasie i na jakich warunkach będzie wypłacane wynagrodzenie.

Popularne modele rozliczeniowy to:

  • PPS (pay per sale) – procent od sfinalizowanej transakcji,
  • PPC (pay per click) – od liczby kliknięć w link,
  • PPL (pay per lead) – od pozyskanego kontaktu (np. adresu mailowego).

Im lepiej dopracowana strategia, tym polecanie produktów będzie skuteczniejsze, bardziej wiarygodne i łatwiejsze. Internauci zazwyczaj nie lubią, kiedy „wciska” się im konkretny produkt. Wolą samodzielnie dokonać wyboru, mając wszystkie podstawowe informacje przed swoim ekranem.

Aby zacząć zarabiać w tym modelu, można:

  • zapisać się do programu partnerskiego znalezionego samodzielnie,
  • zarejestrować się na platformie dedykowanej, zrzeszającej osoby zainteresowane zarabianiem na afiliacji,
  • samodzielnie przygotować propozycje dla firmy, której działalności związana jest z tematyką bloga.

Najlepszy punkt startowy mamy wtedy, gdy jesteśmy już obecni w sieci (np. gdy już mamy własną stroną lub bloga z odpowiednią widocznością / oglądalnością). Trudniejszy – gdy nie posiadamy jeszcze takiego zaplecza.

Ile można zarobić na afiliacji?

Granicami są: wybór uczciwych partnerów, dobrze opracowany program, przemyślana strategia promocyjna, zasięg działalności własnej osoby promującej (wydawca) i możliwości finansowe firmy zlecającej promocję (reklamodawcy).

Może to być parę złotych w kilka miesięcy – czyli zysk z prowizji, który nie sięga dolnego limitu wypłaty środków w programach afiliacyjnych albo kilka czy nawet kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie – regularny przychód dla najlepszych influencerów z dużymi zasięgami i wierną grupą odbiorców. W artykule o sieci Money2Money wspominaliśmy już o tym, że swego czasu jeden z uczestników tego programu wygenerował w ciągu 1 miesiąca ponad 140 000 zł!

Aby taki rodzaj zarabiania się powiódł, należy przede wszystkim:

  • przemyśleć strategię,
  • zaplanować promocję (kanały, tematy, treści, oprawę graficzną),
  • sprawdzić dostępne programy prywatnie i w ramach sieci oraz wysokość prowizji,
  • zobacz informacje i ocenić zgodność z tematyką wybranego medium (blog, kanał na YouTubie, podcast),
  • zapisać się/przygotować ofertę dla reklamodawcy z propozycją współpracy.
  • zawrzeć umowę i siennie ją realizować.

Sieci afiliacyjne działające w Polsce

Spośród tych oferujących pośrednictwo między wydawcami a reklamodawcami, można polecić szczególnie:

  • Money2Money – program partnerski, który skupia się głównie na promowaniu produktów finansowych – kont osobistych, ubezpieczeń, kredytów, kart kredytowych. Dostępny dla każdego, kto ma pomysł na promocję tego rodzaju produktów.
  • Comperialead – wydawca ma okazję promować produkty finansowe, poza finansowe i ubezpieczeniowe. Prowizja naliczana jest po wykonaniu akcji przez odbiorcę, przy użyciu gotowych narzędzi do umieszczenia na stronie internetowej;
  • myLead – różnorodne kategorie produktów, łącznie 16 i 1,500 programów partnerskich, 15,000 osób zapisanych w sieci, różnorodne modele rozliczeniowe;
  • Ceneo – współpracuje ze znanymi marki, oferując niezawodna technologie i rynkowe doświadczenie. Często wykorzystywany przy różnego rodzaju rankingach i porównaniach produktów. Modele rozliczeniowe:  za dokonaną sprzedaż lub kliknięcie w link
  • System partnerski Bankier– program znanego serwisu internetowego, w ramach współpracy polecać można produkty finansowe, w różnych modelach rozliczeniowych. W ofercie również szereg ofert poza finansowych: elektronika, biżuteria, kosmetyki, odzież, obuwie itp.

Marketing afiliacyjny rozwija się wraz z rozwojem oferty rynkowej – od największych jak Amazon, po małe sklepy internetowe. Można zarobić na niszowej tematyce, można również starać się podbijać sprawdzone, ale konkurencyjne rynki. Należy jednak pamiętać, aby dobrze się do tego przygotować – czytać regulamin i zasady uczestnictwa w programie.


Leave a Reply

Your email address will not be published.