Jeśli zapytasz nastolatka kim chce zostać w przyszłości, to z pewnością usłyszysz, że Influencerem. Co więcej, w Polsce powstała nawet klasa dla Influencerów. Można powiedzieć, że w XXI wieku jest to jeden z najbardziej pożądanych zawodów świata. A czy faktycznie jest to tak prosty i przyjemny zawód jak się wydaje? Czy każdy może zostać znaną osobą w Internecie? I co tak naprawdę robi Influencer? Tego dowiesz się z tego artykułu!

Czym zajmuje się Influencer?

Influencer to osoba, która zbudowała swoją markę osobistą w sposób świadomy na różnego rodzaju platformach internetowych, a następnie zaczyna swoją działalność i zasięgi obserwujących monetyzować. Jest to dość długotrwały proces, ponieważ na początku musisz mieć pomysł na treści, które chcesz publikować w Internecie. W zależności od tego, czy chcesz publikować ładne zdjęcia, czy filmiki musisz wybrać platformę, na której chcesz budować zasięgi. Natomiast, duża liczba obserwatorów to nie wszystko, ponieważ musisz zbudować z nimi dobrą relację.

Obserwatorzy muszą czuć się twoimi najlepszymi znajomymi. Jeśli masz już zażyłe relacje, jesteś rozpoznawalny, a twoje konto ma szerokie zasięgi to możesz rozpocząć proces monetyzacji swojego konta. Możesz pozyskiwać lukratywne kampanie dla znanych marek lub też możesz zacząć sprzedawać własne produkty, lub usługi.

Na jakich platformach działają Influencerzy?

Influencerzy działają obecnie na trzech kluczowych platformach: Instagramie, TikTok oraz YouTube. Każda z tych platform generuje różne możliwości współprac oraz zasięgi. Na początku warto wybrać jedną kluczową platformę, na której będziesz systematycznie dodawać nowe treści.

Jeśli zależy Ci na prezentowaniu pięknych zdjęć oraz krótkich filmików to załóż Instagrama. Jeśli twoją mocną stroną jest nagrywanie długich wypowiedzi, ciekawych filmików, których czas to więcej niż kilka minut to publikuj swoje projekty na YouTube. Natomiast, jeśli zależy Ci na szybkiej i nietypowej komunikacji z obserwatorami to koniecznie zainteresuj się platformą TikTok. Podczas wyboru platformy do komunikacji z obserwatorami musisz również wziąć pod uwagę grupę docelową, z którą chcesz utrzymywać kontakt.

Jeśli zależy Ci na młodych użytkownikach to wybierz TikTok, jeśli chcesz nawiązać kontakt z trochę starszą grupą to koniecznie zajrzyj na Instagram i YouTube. Wybór odpowiedniej platformy może zaważyć na twojej popularności oraz możliwości zwiększania zasięgów. Oczywiście w dalszym procesie tworzenia możesz posiadać konta na wielu różnych platformach, które będą połączone spójnym contentem.

Na czym zarabiają Influencerzy?

Natalia Siwiec Instagram

Influencerzy zarabiają na własnych produktach lub kampaniach marketingowych dla znanych marek. Jeśli masz pomysł na własne produkty i usługi to w pierwszej kolejności zarabiaj na swoich działaniach. Mając dobry kontakt z obserwatorami możesz przygotować ofertę szytą na miarę. Najlepszym rozwiązaniem i najbardziej skalowalnym będzie wypuszczenie własnego produktu. Możesz wydać e-booka, audiobooka lub ciekawy kurs, który będzie odpowiedni dla twojej grupy docelowej. Drugą opcją zarabiania jest polecanie innych marek produktów lub usług. Pamiętaj, aby w przypadku współpracy z firmami podpisać umowę, w której będzie zawarte wynagrodzenie za twoją pracę oraz dodatkowy bonus związany z przekazywaniem kodu lub linku afiliacyjnego do strony producenta. Taka umowa jest najbardziej sprawiedliwa, ponieważ możesz określi zakres swoich obowiązków, czas trwania kampanii oraz jej szczegóły. Nigdy nie rozpoczynaj działań bez określonego budżetu na kampanię.

Olfaktoria Instagram

Ile zarabia Influencer?

To ile zarabia Influencer jest owiane tajemnicą, ponieważ zależy to od wielu elementów. Po pierwsze, liczą się twoje zasięgi, dlatego z pewnością będziesz musiał przedstawić zasięg postów, filmów lub reels’ów. Dlatego budowanie społeczności jest tak ważnym elementem na drodze do bycia Influencerem. Kolejnym ważnym elementem jest twoje doświadczenie w prowadzeniu kampanii marketingowych dla różnych marek. Im więcej doświadczenia, tym stawki mogą być wyższe. Można powiedzieć, że średnio Influencer zarabia od kilkuset złotych do nawet kilkunastu tysięcy złotych za promocję znanej marki.

W jaki sposób można zostać Influencerem?

Zostanie Influencerem jest zarazem proste i trudne. Wystarczy, że założysz konto i będziesz mieć pomysł na jego prowadzenie. Na początku będzie to wymagać od Ciebie dużo pracy i zaangażowania, aby treści, które tworzysz docierały do odpowiedniej grupy odbiorców. Z czasem, będzie to dla Ciebie dużo łatwiejsze. Nie warto zamartwiać się niewielką liczbą wyświetleń czy polubień, każdy Influencer zaczynał od zera. W pierwszych dniach i miesiącach należy postawić na jakościowy i systematyczny content. W budowaniu zasięgów możesz posłużyć się viralowymi filmikami, a następnie możesz podjąć współpracę z innymi kontami. Duet lub trio może się dobrze sprawdzić w poszerzaniu swojej sieci obserwatorów. Warto też eksperymentować z treściami, które pojawiają się na twoim koncie, w marketingu nazywa się to testami A i B. Systematycznie sprawdzaj co podoba się twoim obserwatorom, a co nie i działaj zgodnie z danymi liczbowymi.

Popularni Influencerzy w Polsce

W Polsce mamy wielu popularnych Influencerów, które swoje zasięgi zaczęli budować na YouTubie, później na Instagramie, aż trafili na TikTok. Ty nie musisz posiadać konta na wszystkich tych platformach. Warto, abyś po kolei zgłębiał każdą z nich oraz co ważne, algorytmy, jakimi kierują się te platformy. Inspiracją dla Ciebie mogą być: Friz, Wersow, Olfaktoria, RedLipsticMonster, Natsu, Anna Lewandowska, Natalia Siwiec.

Oto jeden z przykładowych postów reklamowych, na jakich zarabiają influancerzy:

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez WERONIKA SOWA (@wersow)

Co możesz wynieść do swojego biznesu obserwując te konta? Po pierwsze sprawdzaj, z jakimi firmami współpracują oraz naucz się jak w kreatywny sposób promują oni produkty. Zweryfikuj czy tylko dodają filmik, a może zdjęcie z produktami? Kolejnym elementem jest to, czy w ramach współpracy z marką przekazują swoim obserwującym kod, a może link? Możesz również sprawdzić jak wiele w ich treściach znajduje się reklam, a ile jest ich własnego contentu.

Zostanie Influencerem to marzenie wielu młodych ludzi, ale jak możesz zauważyć nie jest to prosty proces. Warto zacząć od podstaw budować swoje zasięgi na odpowiedniej dla siebie platformie i organicznie zdobywać nowych obserwatorów. Musisz zachwycać ciekawymi i jakościowymi treściami, a przy tym być systematycznym w swojej pracy. Może minąć kilka miesięcy, a może nawet lat, kiedy dostrzegą Cię popularne marki. Ale czy warto czekać? Musisz odpowiedzieć sobie sam, ponieważ często wynagrodzenia za kampanie mogą sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych!


Leave a Reply

Your email address will not be published.