We współczesnym biznesie istnieje wiele nowych modeli zarabiania, zwłaszcza w tak zwanym e-commerce. Jednym z bardzo ostatnio popularnych jest „dropshipping”. Na czym on polega? Czy się opłaca? Jakie są jego wady i zalety? Na te pytania znajdziecie odpowiedż w poniższym tekście.

Dropshipping – co to takiego?

Dropshipping jest modelem biznesowym stosowanym w handlu internetowym i polega na prowadzeniu sklepu bez fizycznego zaplecza logistycznego – przenosząc obowiązki związane z magazynowaniem czy wysyłką towaru na jego producenta bądź hurtownika. W ten sposób można ograniczyć się jedynie do pozyskiwania klientów detalicznych i pośrednictwa między nimi a dostawcą, prowadząc sprzedaż całkowicie on line, właściwie z dowolnego miejsca na Ziemi. Zarabia się wtedy, jak właściwie w każdym rodzaju handlu detalicznego, na różnicy między ceną hurtową (czy też u samego producenta) a detaliczną.

Do jego prowadzenia niezbędne jest jednak zarejestrowanie działalności gospodarczej (z wyłączeniem prowadzenia tzw. działalności nierejestrowej – tutaj jednak dochody miesięczne sklepu nie mogą przekroczyć połowy wysokości aktualnej minimalnej pensji krajowej, może to być więc sposób na wstępne rozkręcenie tego rodzaju biznesu).

Czy dropshipping posiada jakiekolwiek wady?

Taki model biznesowy posiada na pewno szereg zalet: nie ponosi się kosztów magazynowych, odpada pakowanie towaru czy fizyczna organizacja jego wysyłki do końcowego odbiorcy. Z dropshippingu korzystają zarówno nowe podmioty, jak i firmy z ugruntowaną pozycją na rynku. Przy odpowiedniej organizacji pracy (bazy klientów, utrzymywanie dużego ruchu na stronie, wydajne zarządzanie marketingiem itp.) można osiągnąć naprawdę spore zyski przy minimalnym własnym wkładzie finansowym.

Niestety, złotego środka w biznesie wciąż jeszcze nie wynaleziono, tak więc i model dropshippingowy nie jest idealny, posiada więc swoje osobliwe wady i niesie ze sobą pewne ryzyko…

Jakie są główne wady dropshoppingu?

Jednym z większych minusów dropshippingu jest bardzo duża konkurencja – łatwość rozpoczęcia takiej działalności sprawia, że nowe sklepy wyrastają jak grzyby po deszczu, oferując często podobne lub wręcz takie same towary (wykorzystując ten model biznesowy da się sprzedawać wiele rodzajów produktów, ale jednak nie wszystko…), przez co konieczne bywa stosowanie minimalnych marż, by utrzymać się na rynku. Oprócz tego trudniej jest prowadzić skuteczny branding (czyli budowanie ugruntowanej pozycji marki) z powodu niewielkiego wpływu na opakowania produktów czy ograniczonego kontaktu z klientem. Poza tym dochodzą problemy z dostawami (w całości odpowiada za nie producent lub hurtownik, przez co traci się nad nimi kontrolę i nie da się szybko reagować w razie opóźnień czy innych problemów).

Kolejną trudnością jest monitorowanie dostępności danego towaru – nie mając magazynu trzeba być w stałym kontakcie z firmą zewnętrzną odpowiadającą za dostawy, by uniknąć sytuacji, w której przyjmuje się zamówienie na przedmiot, który został już wyprzedany. Brak fizycznej bazy generuje rówież problemy ze zwrotami towarów – zwłaszcza w wypadku przedmiotów wielkogabarytowych często nie ma ich po prostu gdzie przechować.

Oprócz tego istnieje również ryzyko, że np. dostawca przejmie naszą bazę klientów (siłą rzeczy musi przecież mieć do niej dostęp) i będzie sprzedawał swoje produkty już bez pośrednictwa dropshippingowej działalności.

Jak zacząć sprzedawać wykorzystując dropshipping?

Po pierwsze należy wybrać branżę, w której będzie się zaczynać przygodę z dropshippingiem – chociaż później można znacznie rozszerzyć asortyment, bowiem w ten sposób można sprzedawać naprawdę bardzo wiele różnych produktów. Kolejnym krokiem będzie wybór dostawcy (np. hurtownia), można oczywiście też współpracować już od początku z kilkoma dostawcami i nawiązać z nim kontakt w celu rozpoczęcia współpracy.

Następnie należy stworzyć dobry serwis internetowy – warto tu skorzystać z pomocy specjalistów, bowiem postawiona strona będzie naszym podstawowym narzędziem pracy oraz kontaktu z dostawcą i klientem, musi więc być wydajna i funkcjonalna. Na rynku z resztą funkcjonują platformy oferujące oprogramowanie e-commerce w ofercie abonamentowej – można szybko postawić gotowy sklep internetowy i automatycznie zintegrować go z daną hurtownią, importując z jej oferty gotowe kategorie i opisy produktów, dzięki czemu już na starcie można zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. W ten sposób otrzymujemy również dostęp do nowoczesnych e-płatności – np. BLIK.

Mając już to wszystko można zacząć budowanie pozycji marki i pozyskiwanie klientów. W tym celu należy odpowiednio wypromować nowy sklep. Można to robić na różne sposoby: poprzez promocję w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn itp.; najlepsze efekty przynoszą działania płatne), tzw. paid search (czyli linki sponsorowane), pozycjonowanie SEO czy pomoc różnych influencerów. Na wstępną promocję warto jest wydać trochę pieniędzy – w przypadku handlu internetowego taka inwestycja na pewno się zwróci, a już na starcie przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności marki.

Co możemy sprzedawać w ten sposób?

Poprzez dropshipping można sprzedawać prawie wszystko – od bielizny po duże AGD. Przy wyborze produktów na handel najlepiej jest kierować się kilkoma prostymi zasadami: towar powinien być łatwy do sprzedania (tzn musi być na niego popyt), najlepiej niezbyt dużych rozmiarów (chyba, że mamy go w razie czego gdzie przechować) oraz nie generować zbyt dużej liczby zwrotów. Oprócz tego dobrze jest sprawdzić poziom konkurencji danych branż i wybrać jedną z tych mniej zatłoczonych. Poza tym lepiej unikać sprzedaży towarów szczególnie wrażliwych na uszkodzenia oraz kłopotliwych w transporcie. Specjaliści od handlu twierdzą ponadto, że dobrze jest zbudować ofertę unikalną – „wstrzelić się” w jakąś konkretną niszę rynku. Choć na początku będzie wtedy trudniej o dużą liczbę zamówień, to jednak zwiększy to prawdopodobieństwo pozyskania stałych klientów.

Jak wybrać odpowiednią hurtownię?

W internecie dosyć łatwo jest znaleźć hurtownie zajmujące się współpracą ze sklepami dropshippingowymi. Przy wyborze odpowiedniego dostawcy należy kierować się takimi aspektami jak ceny towarów (by móc nałożyć wyższą marżę, a przez to zarobić więcej pieniędzy), szerokość asortymentu i unikalność oferty, spodziewane koszty związane z paczkowaniem towaru i obsługą wysyłek czy podejście do spraw związanych ze zwrotami i reklamacją. Przed podpisaniem umowy z danym dostawcą dobrze jest ją dokładnie przeanalizować pod kątem spełniania postawionych przez nas warunków i przejrzystości zasad współpracy.

Podsumowanie – czy dropshipping się opłaca?

Dropshippingowy model biznesowy jest ciekawą możliwością rozpoczęcia przygody na rynku e-commerce lub np. sprawdzenia, czy dany produkt ma szanse się sprzedać bez konieczności ponoszenia dużych kosztów. Należy jednak pamiętać, że fakt, iż nie wymaga on dużego wkładu finansowego nie oznacza, że nie trzeba się napracować, żeby zarobić pieniądze. Już samo wypromowanie sklepu internetowego jest bardzo czaso- i pracochłonne, ponadto trzeba pozyskiwać nowych klientów i utrzymywać kontakt ze starymi, monitorować procesy sprzedaży i dostaw.

Pracy na pewno nie będzie mało, zwłaszcza, że konkurencja nie śpi. jednak przy odpowiednich chęciach, determinacji i organizacji czasu pracy można nawet zbudować swojego rodzaju „imperium” internetowe.


Leave a Reply

Your email address will not be published.