Zarabianie na blogu czy własnym portalu internetowym może opierać się na kilku różnych modelach reklamowych. Jednym z nich są artykuły sponsorowane.

Korzystam z takiej formy monetyzacji ruchu na stronach internetowych, już przynajmniej od kilkunastu lat, dlatego bardzo chętnie podzielę się z Tobą moją wiedzą w tym zakresie.

Czym są artykuły sponsorowane?

Na początku warto byłoby wyjaśnić, czym są artykuły sponsorowane oraz w jakim celu się je zamieszcza? Mówiąc w prostych słowach – jest to płatna forma publikacji, dostarczona przez reklamodawcę. Jeśli więc prowadzimy bloga, serwis czy portal internetowy, to płatne publikacje artykułów sponsorowanych, mogą być dla nas dodatkowym i skutecznym sposobem na zarabianie pieniędzy w internecie.

Ile można zarobić na publikacji artykułów sponsorowanych?

Wszystko zależy od tego, jaki status posiada nasz blog lub strona internetowa. Firmy zlecające publikację artykułów sponsorowanych, biorą pod uwagę kilka bardzo ważnych kwestii, a mianowicie:

  • Tematyka strona internetowej (np. finanse, budownictwo czy moda).
  • Możliwość umieszczenia linku dofollow.
  • Możliwość zamieszczenia tzw. „zajawki” artykułu sponsorowanego na czas określony (np. 7 dni) na stronie głównej.
  • Widoczność serwisu w wynikach organicznych, a więc np. w wyszukiwarce Google.
  • Oglądalność serwisu.
  • Wartość strony według profilu linkowania mierzona według takich narzędzi jak np. ahfres czy Majestic.

Te wszystkie czynniki mogą wpłynąć na ostateczną cenę publikacji. Oczywiście to my, jako właściciel strony internetowej ustalamy, jaka będzie jej wysokość. W przypadku małych serwisów o małej oglądalności może to być 50-100 zł za artykuł. W przypadku większych serwisów oraz blogów ceny mogą się wahać od kilkuset złotych do nawet kilkunastu (!) tysięcy za artykuł. Oczywiście tak wysokie ceny to już półka zarezerwowana dla serwisów o wysokiej renomie.

Jeśli jednak prowadzimy stronę o ciekawej z punktu widzenia klienta tematyce np. budownictwo, finanse czy medycyna, która dodatkowo posiada dosyć dobrą oglądalność (np. powyżej 1000 uu / dziennie) to bez większych przeszkód uzyskamy cenę za publikację rzędu od 1000 do nawet 2000 zł.


Przykładowy artykuł sponsorowany

Link dofollow – dlaczego jest taki ważny?

Jeżeli posiadamy stronę o wysokiej oglądalności oraz wysokich parametrach mierzonych wg wspomnianych już wcześniej narzędzi takich jak Majestic (współczynnik TR/CF) czy ahrefs (UR/DR), to na pewno nie będzie brakowało chętnych, którzy będą chcieli zamieścić na naszej stronie artykuł z linkiem dofollow. Tym bardziej, jeśli tematyka, wokół której porusza się nasza strona, jest tożsama, ze stroną naszego klienta.

Ale wróćmy jeszcze do wspomnianego linku dofollow. Dlaczego każdemu zależy na publikacji takiego linku w artykule sponsorowanym? Otóż link dofollow w bardzo małym skrócie, jest linkiem przekazującym moc danej stronie. Jeśli więc klient pozyska więcej takich linków, ze stron jakościowo bardzo dobrych i powiązanych tematycznie ze stroną klienta, to jest duża szansa, że pozycja strony klienta znacznie wzrośnie w wynikach wyszukiwania. Tak właśnie działa pozycjonowanie stron internetowych, a publikacja artykułów sponsorowanych z linkiem dofollow to jedna z wielu popularnych metod na podniesienie pozycji rankingowej strony.

Czy nasza strona na czymś straci, zamieszczając link dofollow?

Nie straci, pod warunkiem, że nie będziemy zamieszczali tego rodzaju artykułów nafaszerowanych linkami dofollow zbyt dużo. Dlatego warto pamiętać o tym, aby poza płatnymi artykułami sponsorowanymi zamieszczać na bieżąco artykuły własnego autorstwa.

Jak sprzedawać artykuły sponsorowane?

Jeśli posiadamy stronę internetową lub bloga o ugruntowanej pozycji, to tak naprawdę klienci znajdą nas sami. Wystarczy zamieszczenie informacji o możliwości publikacji artykułów sponsorowanych w odpowiedniej zakładce na stronie np. Kontakt czy Reklama.

Klientów na artykuły sponsorowane możemy również pozyskiwać we własnym zakresie. W tym celu wystarczy przygotować konkretną ofertą cenową i wysłać ją do firm, które mogą być zainteresowane tematem publikacji. Warto w tym miejscu określić czy samodzielnie jesteśmy w stanie przygotować treść artykułu za określona dopłatą. Czy to klient ma dostarczyć gotowy artykuł o (co ważne) unikalnej treści.

Platformy sprzedające artykuły sponsorowane

Kolejna możliwość to sprzedaż artykułów sponsorowanych przez portale, które pośredniczą w całym procesie. Najbardziej popularne spośród nich to Linkhouse czy Whitepress. Możemy zgłosić naszą stronę do jednego lub drugiego serwisu, choć nic nie przeszkodzi nam w tym, by zgłosić ją również do obu portali jednocześnie, co na pewno przełoży się na lepszą sprzedaż publikacji.


Przykładowe oferty artykułów sponsorowanych w Linkhouse

Po rejestracji w serwisie wystarczy dodać stronę i wprowadzić kilka podstawowych informacji na jej temat. Chodzi głównie o tematykę, oglądalność w skali miesiąca oraz wprowadzenie ceny za artykuł. Możemy przygotować kilka różnych ofert np. z 1 linkiem dofollow, z 2 linkami dofollow, czy wprowadzenie opcji z dodatkową promocją artykułu na stronie głównej na okres np. 7 dni. Możemy również dodać opcję Premium, która obejmuje promocję artykułu na portalach społecznościowych jak Facebook czy Twitter.

Wprowadzając cenę za artykuł, musimy pamiętać o tym, że Linkhouse czy Whitepress dorzucą swoją prowizję do naszej ceny. A więc ostateczny koszt dla klienta docelowego będzie wyższy.

Kiedy otrzymamy pieniądze za opublikowany artykuł, który został sprzedany za pośrednictwem jednej z w/w platform? Informacja o zasileniu salda naszego konta pojawia się po ok. 3-4 dniach od publikacji i zatwierdzenia artykułu przez klienta. W tym momencie możemy już zlecić wypłatę wynagrodzenia na rachunek bankowy.

Autor artykułu: Karol Jaszewski, autor poradnika „Jak Realnie Zarabiać w sieci”, który jest podsumowaniem jego już ponad 20-letniej historii zarabiania w internecie. Od 2002 zawodowo zajmuje się wydawaniem serwisów, portali i vortali internetowych o różnej tematyce. Od portali regionalnych, przez vortal motoryzacyjny po portale o tematyce finansowej


    1 Response to "Jak zarabiać na blogu – #1 Artykuły sponsorowane"

    • Eryk

      Na artykułach sponsorowanych można zarobić znacznie więcej o ile ma się duży ruch na blogu. Widziałem oferty liczące w tysiącach za jeden artykuł, ale trzeba mieć zasięgi.

Leave a Reply

Your email address will not be published.